Veel gestelde vragen podotherapie
U kunt met (bijna) alle voetklachten en daaraan gerelateerde problemen terecht bij onze podotherapeuten. Ook als deze klachten zijn ontstaan door reuma, diabetes of (top)sport. Op onze pagina over podotherapie leest u hier meer over.
Nee, dat hoeft niet, behalve als u diabetespatiënt bent.
Uw eerste afspraak bestaat uit verschillende onderdelen:
- Kennismaking: de podotherapeut wil eerst graag met u kennismaken. In dit gesprek zal hij of zij ook vragen naar uw klachten, om te achterhalen waar deze vandaan komen.
- Functieonderzoek: de volgende stap is een onderzoek van uw voeten, en zo nodig ook uw enkels, knieën of heupen. U kunt niet zoveel doen ter voorbereiding op deze onderzoeken. Sommige mensen vinden het wel prettig om een sportbroekje mee te nemen, zodat ze niet in hun ondergoed staan bij een onderzoek van de knieën, heupen of rug.
- Drukmeting (optioneel): bij sommige klachten doet de podotherapeut een drukmeting, om te kijken hoe de druk is verdeeld onder uw voeten. U gaat dan op een drukmeetplaat staan en/of u loopt hierover een paar keer heen en weer.
- 3D-scan (optioneel): als u steunzolen nodig heeft, maakt de podotherapeut een digitale 3D-scan van uw voeten. Zo krijgt hij of zij een exacte digitale afdruk van uw voeten, die gebruikt wordt om steunzolen op maat te maken.
- Bewegingsanalyse: de podotherapeut analyseert uw looppatroon, terwijl u een paar keer heen en weer loopt.
- Advies: de podotherapeut heeft nu alle informatie die hij of zij nodig heeft. Aan de hand daarvan krijgt u advies over schoenen, voetverzorging en/of houding en uw manier van bewegen. Het kan ook zijn dat de podotherapeut u bepaalde oefeningen voorschrijft en eventueel maakt hij of zij een vervolgafspraak met u.
Alleen als u een aanvullende verzekering heeft, want podotherapie wordt niet vergoed vanuit het basispakket. In uw verzekeringspolis staat precies wat uw verzekering wel en niet vergoedt. U kunt hier ook uw zorgverzekeraar selecteren en dan komt u gelijk uit op de vergoedingenpagina van uw zorgverzekeraar.
Ja, als u een hulpmiddel nodig heeft (bijvoorbeeld een therapeutische correctiezool, een nagelbeugel, of een siliconenorthese), dan regelt uw podotherapeut dat. Hij of zij geeft u ook advies over het juiste gebruik van uw hulpmiddel.
Wij besteden de facturering uit aan Infomedics. U kunt bij hen terecht voor al uw vragen over uw nota.
Koop uw schoenen altijd bij een goede schoenwinkel, waar ze u kunnen helpen en adviseren. Veel mensen lopen op slecht passende schoenen, omdat ze niet in de gaten hebben dat hun schoenmaat is veranderd. Laat dus altijd uw voeten opmeten, zowel in de lengte als in de breedte. En denk er verder om dat u:
- de schoenen altijd aan beide voeten past: de meeste mensen hebben niet exact gelijke voeten, dus aan één voet passen volstaat niet.
- de schoenen wat later op de dag koopt. Dan zijn uw voeten een beetje opgezet en dan moeten ze ook nog goed in de schoenen passen.
- bij voorkeur leren schoenen koopt, met een flexibele zool.
- zich geen schoenen laat aanpraten onder het motto 'ze moeten nog wat worden ingelopen'. Schoenen die niet gelijk goed zitten, gaan dat vaak ook niet meer doen.